Alla inlägg den 26 juli 2012

Av sandra johansson - 26 juli 2012 13:26

ja fick ju tyvär mitt provsvar häromdan om varför ja har haft så ont i min rygg som ja haft.diagnosen va mb bechterew.en obotlig sjukdom som ja kommer att få leva me resten av mitt liv.inte riktigt orkat prata om d.ja e rätt kluven.d e skönt att äntligen ha fått reda på varför ja haft så ont men jobbigt att veta att d va nåt så allvarligt el va man ska säga.dom kan bara ge lindring mot smärtan typ.ja ska försöka ge en liten förklaring om va den handlar om.ja satt o googlade om d för att lära mig om d.


De första symptomen kan vara ryggskottsliknande besvär, som ibland påminner om ischias med utstrålning i benen. Smärtorna beror på inflammation i leder, ledband och muskelfästen kring bäckenet.

Bechterews sjukdom (även kallad pelvospondylit, ankyloserande spondylit) är en reumatisk sjukdom, där senfästen och ledhinnor i bäckenled, ofta rygg och perifera leder drabbas av inflammation med tendens till förbening.De vanligaste, tidiga symptomen är ryggsmärta, tilltagande morgonstelhet, smärtor från senfästen och bröstkorg, trötthet samt ledinflammationer.

Värken kan stråla upp mot höftkammarna, ut mot sidan av höfterna och ner mot knät.Den tar sig också ischiasliknande form som strålar ner i benen.

Alla leder mellan kotor och i bäckenet mm kommer sakta men säkert att stelna och förbenas så att jag blir stelare.

ja kommer att kunna leva me d o få den hjälp ja behöver nu när vi äntligen vet va som e fel.o me allt stöd från alla mina underbara vänner o min familj o min underbara jonas klarar ja allt=) älskar er alla <3

tack för att ni lyssnar.tjollahopp på er=)  



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Mina ögon kan glittra.Mina läppar kan le.Men sorgen i mitt hjärta kan ingen se.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards